Gezondheid & voeding

Melk en zuivelproducten maken deel uit van een evenwichtige voeding, net als de voedingsmiddelen van de andere aanbevolen groepen in de voedingspiramide (vlees, vis, eieren, groenten en fruit, granen, aardappelen en peulvruchten, vet). Ze zijn essentieel in alle stadia van het leven, omwille van hun gehalte aan calcium, maar ook omwille van hun gehalte aan eiwitten, vitamines (B2, B12, B5, B9, D, ...) en andere mineralen (zink, ...).

De grote verscheidenheid aan producten in deze groep beantwoordt aan ieders smaak en helpt op die manier om de officiële voedingsaanbevelingen gemakkelijker te kunnen volgen: 3 zuivelproducten per dag.

Melk, yoghurt, kaas, ... Zuivelproducten hebben gemeenschappelijke voedingseigenschappen en zijn geschikt voor elke smaak! Te eten of te drinken naar wens in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl!

Zuivelproducten zijn de belangrijkste bron van calcium in onze voeding: 70% van onze calciumbehoefte * zou gedekt moeten worden door een dagelijkse consumptie van zuivelproducten, de rest door de consumptie van groenten en fruit, maar ook door sommige mineraalwaters. Het calcium in zuivelproducten draagt op elke leeftijd bij tot de opbouw en de ontwikkeling alsook tot de instandhouding van een goed beendergestel. Minder bekend is dat calcium ** ook onmisbaar is voor een reeks lichaamsfuncties in het dagelijks leven: musculaire, neurologische, ... Zuivelproducten bevatten eiwitten van zeer goede kwaliteit die zeer belangrijk zijn, vooral voor de instandhouding van een goed beendergestel en van de spiermassa***.

Wist u dat…?

Slechts 3,4% van de Belgische bevolking de aanbevelingen voor zuivelproducten haalt.****

* Guéguen L, Pointillart A. The bioavailability of dietary calcium. J Am Coll Nutr, 2000, 19(2):119S-136S, Review. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for calcium, phosphorus, magnesium, vitamin D, and fluoride, Standing Committee on the Scientific Evaluation of DRI. Institute of Medicine, National Academy Press, Washington DC, 1997, 77-145.

** Calcium draagt bij tot het behoud van een goede spierwerking en een goede neurotransmissie

*** Eiwitten dragen bij tot de groei en de instandhouding van de spiermassa.

**** Belgische Voedselconsumptiepeiling, 2004