Yoghurt en een evenwichtig ontbijt

Idealiter bestaat een evenwichtig ontbijt uit de volgende essentiële elementen:

  •  een zuivelproduct dat het noodzakelijke calcium verschaft voor de opbouw, de ontwikkeling en het onderhoud van onze botten en dat bijdraagt aan onze eiwitinname;
  • een graanproduct: brood (bij voorkeur volkoren brood), beschuiten of ontbijtgranen, voor de koolhydraten die energie geven, evenals voor onze vezelinname;
  • een drank om het lichaam te hydrateren: koffie, thee, water, ...
  • een stuk fruit of vers fruitsap om zijn gehalte aan vitamines, mineralen en vezels.

Volgens de gewoonten en smaken voegt men daar boter, margarine, jam, honing, en een magere bron van eiwitten (een sneetje gevogelte of magere kaas) … aan toe.

Yoghurt is met zijn uitzonderlijk voedingsprofiel een centraal onderdeel van een evenwichtig ontbijt en past in het kader van gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Het verschaft:

  • calcium voor de instanhouding van het botkapitaal
  • eiwitten van goede nutritionele kwaliteit die belangrijk zijn voor een goed beendergestel en voor onze spiermassa*
  • energie in de vorm van koolhydraten en vetten
  • water, dat bijdraagt tot de hydratatie van het lichaam
  • B-vitaminen, met name B2 (17,9% van de ADH **), B9 en B12 (14% van de ADH **).
  • sporenelementen, in het bijzonder zink (6,9% van de ADH**), waaraan soms een tekort is in onze voeding

En voor degenen die moeite hebben met het verteren van de lactose in melk zou yoghurt kunnen voldoen.*** (zie rubriek Leve de bacteriën). Als u vragen hebt, raadpleeg dan uw arts.

En als u echt geen tijd voor een uitgebreid ontbijt hebt, plan dan uw yoghurt als tussendoortje om 10 uur en bezwijk niet voor lekkernijen zoals chocolade, croissants, ...

--- Of het nu vaste-, roer- of drinkyoghurt is, natuur, met fruit of gearomatiseerd, het is een ideaal voedingsmiddel om te integreren in het ontbijt om de dag mee te beginnen ---

* Eiwitten dragen bij tot de instandhouding van een goed beendergestel en tot de groei en de instandhouding van de spiermassa.

**ADH: Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Voedingssamenstelling www.internubel.be geraadpleegd in 2012

*** De levende fermenten van yoghurt bevorderen de vertering van lactose bij mensen die moeite hebben met het verteren van lactose.