B CORP®, wat is dat precies?

B Corporations® zijn bedrijven die door de internationale NGO B Lab werden geëvalueerd op 5 domeinen:

-       Bestuurswijze: verantwoordingsplicht, transparantie, ethiek en missie

-       Werknemers: werkgelegenheidsgroei, verloning, sociale voordelen, training en ontwikkeling

-       Leefmilieu: milieu in- en outputs, faciliteiten, supply chain, productie en verpakking

-       Gemeenschap: betrokkenheid leveranciers, diversiteit en inclusie, 

        lokale maatschappelijke betrokkenheid

-       Klanten: diensten, producten, waardeketen

 

Enkel bedrijven die voldoen aan de hoogste standaarden op vlak van sociale en ecologische prestaties, verantwoordelijkheid en transparantie, krijgen een certificaat en mogen zich B Corporations® noemen. Meer info op https://bcorporation.eu

Danone Dairy België behaalde het certificaat met een score van 84,2. Een mooie erkenning voor de jarenlange inspanningen van onze 600 werknemers, waarvan 450 in de fabriek van Rotselaar, en in samenwerking met onze partners die werken rond milieu en sociale kwesties.

Danone en B-Corp in de wereld

Danone wil één van de eerste multinationals zijn die wereldwijd B Corp® gecertificeerd is. Een uitdaging die ons inspireert en we graag aangaan met onze teams, leveranciers, klanten, boeren en partners. Samen zullen we een positief effect hebben op de gezondheid van de mensen en de planeet. 

CONCRETE VOORBEELDEN

Bedrijven moeten het goede voorbeeld geven door duurzaam te ondernemen.
En daar geloven wij ook in maar hoe doen we dit nu concreet in België?

Leefmilieu

Leefmilieu




  • Het gebruik van 100% hernieuwbare elektriciteit (windturbines, waterkracht, zonnepanelen) en gebruik van 100% LED-verlichting. 
  • De vestiging in Rotselaar ontving de prijs 'Fabriek van de toekomst' als erkenning voor haar duurzaamheidspraktijken in de fabriek en met haar partners, haar betrokkenheid van de werknemers en haar innovatieve aanpak.
  • Danone werkt aan het verkleinen van de koolstofvoetafdruk en van de volatiliteit van de melkprijs en aan maatregelen voor dierenwelzijn. Deze projecten maken deel uit van ons regeneratieve landbouwbeleid. 
  • 97 % van het afval dat wordt geproduceerd in de fabriek wordt gerecycleerd.
  • Tegen 2025 zouden alle verpakkingen van alle merken op de Belgische markt 100 % recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar moeten zijn, in lijn met ons wereldwijd engagement inzake circulaire verpakking. Deze projecten maken deel uit van ons engagement inzake circulaire economie.


Gemeenschap

Gemeenschap




  • In 2018 heeft Danone 432.000 yoghurtpotjes geschonken aan sociale instellingen. 
  • In 2018, was Danone België het eerste voedingsbedrijf dat zich ertoe engageerde om op al haar zuivelproducten Nutri-Score te implementeren. Hiermee bevestigde Danone haar voortrekkersrol in het helpen van de consument bij het maken van geïnformeerde en gezondere voedingskeuzes door hen aanvullende  eenvoudige en gemakkelijk te begrijpen informatie aan te reiken.


Medewerkers

Medewerkers




  • Het bedrijf biedt elke dag een keuze aan fruit en gezonde maaltijden aan, en voorziet ook sportsessies op kantoor, georganiseerd door onze eigen mensen. Dit project maakt deel uit van ons Wise2-beleid (gezondheid & welzijn).
  • Elke moeder krijgt drie extra weken zwangerschapsverlof naast de wettelijke vijftien weken. Bovendien stelt het bedrijf een ruimte voor borstvoeding ter beschikking, zowel op de hoofdzetel als in de fabriek. Om de diversiteit te bevorderen, heeft Danone ook een genderneutraal verlofsysteem geïntroduceerd. Deze projecten maken deel uit van het ouderschapsbeleid.
  • Om enerzijds het welzijn van zijn medewerkers te vergroten en anderzijds zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, heeft Danone gekozen voor een flexibel mobiliteitsplan. Zo kunnen de medewerkers dag per dag het beste transportmiddel kiezen om naar het werk komen. Deze projecten maken deel uit van het Wise2-beleid en het klimaatbeleid.