In 1919 startte Isaac Carasso zijn eerste yoghurtfabriek in Barcelona. Zijn missie? ‘Gezondheid brengen via voeding’. Meer dan honderd jaar later is ons engagement nog geen haar veranderd: een betere gezondheid, een betere levenskwaliteit en een betere wereld voor alle mensen met en voor wie we werken.
Kom meer te weten over Danone in België op www.danonebelgie.be.
One Planet. One Health
We weten dat we geen gezondheid kunnen brengen als onze planeet niet gezond is. We kunnen niet gezond zijn als de gemeenschappen en samenleving die we bedienen niet ook gezond zijn. Daarom willen we inspireren tot gezondere en duurzamere eet- en drinkgewoonten. Onze missie om mensen via voeding gezondheid te brengen, is dan ook in lijn met onze visie ‘One Planet. One Health’. Begin 2023 publiceerde Danone de nieuwe “Impact Journey“, met concrete doelstellingen op het gebied van gezondheid door voeding, het beschermen en herstellen van de natuur en het ondersteunen van burgers en gemeenschappen. Ook in België hebben we heel wat ambities en lanceren we verschillende initiatieven om onze positieve impact op de maatschappij te versterken in lijn met de Impact Journey.
Ons verhaal
Een verhaal van mensen, dromen en ambitie
Geboorte van Danone
Isaac Carasso werd geraakt door het aantal kinderen dat leed aan verteringsproblemen in de nasleep van de 1ste Wereldoorlog. Hij is gefascineerd en geïnspireerd door de werken van Elie Metchnikoff en. Isaac besloot daarom yoghurt te maken. Een product dat in de Balkan bekend stond voor zijn gezondheidsvoordelen. Hij begint er een yoghurtfabriek en biedt zijn producten aan in de plaatselijke apotheken op aanbeveling van artsen. De naam van zijn bedrijfje? Danone… naar zijn zoon Daniel, wiens bijnaam ‘Danon’ is.
Danone start in Frankrijk
Daniel richt de Société Parisienne du Yoghourt Danone op en begint de eerste producten te verkopen in de Rue André Messager nummer 4, in Parijs. Hij creëert meteen ook de eerste slogan van het bedrijf: “Heerlijk en gezond. Danone is het dessert voor een gelukkige spijsvertering!” Gezondheid en genot, de basis van Danone was gelegd. Oh ja, en het originele Danone-potje uit gedecoreerd porselein wordt gepatenteerd.
Danone komt naar België
Een jaar later, in 1930, lanceert Daniel Carasso ook een verkoopfiliaal in België. Na de oorlog start de productie in Rotselaar, op de plaats van de huidige fabriek, in samenwerking met het lokale bedrijf Lacsoons. En in 1960 start Danone met de bouw van een eigen productie-eenheid in Rotselaar. Die wordt in 1962 feestelijk ingehuldigd door Koning Boudewijn.
Historische speech
Antoine Riboud, het toenmalige hoofd van glasproducent BSN, geeft een legendarische speech in Marseille voor een publiek van bedrijfsleiders. Daarin benadrukt hij het belang van “werken met en door mensen”. Het is de allereerste keer dat een Franse werkgever pleit voor de menselijke kant van het bedrijfsleven en de basis voor het latere ‘dubbel economisch en sociaal engagement’ van Danone.
Daniel Carasso en Antoine Riboud
Beide mannen ontmoeten elkaar en besluiten samen te werken aan hun gemeenschappelijke droom: van Danone een wereldmerk maken. De ene zorgt voor de focus op gezondheid en kwaliteit. De ander zet zich in voor het welzijn van de werknemers en voor de economische, sociale en ecologische context.
Geboorte van een ster
BSN-Gervais-Danone wordt omgedoopt tot de Groep Danone, een merk met naamsbekendheid in 46 landen. Datzelfde jaar wordt Actimel ook voor het eerst geproduceerd in de fabriek van Rotselaar. Een 100% Belgische innovatie (uitgevonden in nauwe samenwerking tussen het Danone Research Centre en de onderzoeks- en ontwikkelingsteams in België) die intussen is uitgegroeid tot een wereldwijd merk.
Franck Riboud wordt CEO
De saga van Danone is ook die van twee vaders en twee zonen. Van Isaac naar Daniel Carasso, de oprichters van Danone, en van Antoine naar Franck Riboud. In 1996 trekt Antoine zich terug als voorzitter. Zijn zoon Franck zet de missie van Danone voort en maakt ze tastbaar: ‘Gezondheid brengen via voeding naar zoveel mogelijk mensen’. Een missie waar 100.000 Danoners zich dag in, dag uit voor inzetten. Overal ter wereld.
Een duurzame constructie
Danone breidt verder uit in Rotselaar. Het verwelkomt zijn flessenfabrikant Graham Packaging (een voorloper op vlak van planeet-denken) op de site, vlak naast zijn eigen gebouwen. Een transportsysteem brengt de flesjes rechtstreeks naar onze productiehal: praktisch én milieuvriendelijk!
Emmanuel Faber als CEO
Op advies van Franck Riboud stemt de raad van bestuur om de functies van voorzitter en CEO te scheiden. Hij blijft zelf voorzitter van de raad van bestuur. Emmanuel Faber wordt de nieuwe CEO.
Nieuwe visie
Tijd voor een nieuwe slogan: ‘One Planet. One Health.’ Die benadrukt onze visie dat de gezondheid van mens en planeet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het is ook een oproep om deel te nemen aan de voedselrevolutie! Een beweging die gezondere, duurzamere eet- en drinkgewoonten wil aanleren
B Corp gecertificeerd
Sinds 2019 maakt Danone België deel uit van de B Corp® beweging. Met het internationaal erkende certificaat van B Corp® komt ons actiekader 'One Planet. One Health' nog meer tot leven. Het is het bewijs dat we actief werken aan een duurzame en inclusieve economie die werkt voor iedereen en voor onze planeet. Deze erkenning versterkt de ambitie van Danone om tegen 2025 een van de eerste internationale organisaties te worden die gecertificeerd is als B Corp®.
Danone 'Société à mission'
Danone werd in 2020 de eerste beursgenoteerde onderneming die de nieuwe rechtvorm 'Société à mission' heeft aangenomen. Het 'Entreprise à mission"-model' werd in 2019 door de Franse wet ingevoerd. Een "Entreprise à Mission" wordt gedefinieerd als een onderneming waarvan de sociale en milieudoelstellingen in overeenstemming zijn met haar doel en zijn vastgelegd in haar statuten.
Belgian Alliance for Climate Action
Sinds kort maken we deel uit van de Belgian Alliance for Climate Action, een initiatief van The Shift en WWF. Door ons aan te sluiten bij deze klimaatalliantie verbinden wij er ons toe ambitieuze, science-based targets te stellen voor de nabije toekomst. Daarnaast zullen we ook andere organisaties begeleiden tijdens het proces om hun klimaatdoelstellingen te bereiken. Want ook wij willen het voortouw nemen in de overgang naar een betere wereld door de voedselrevolutie te versnellen, in samenwerking met anderen.
Danone Rotselaar Factory of the Future 2021
Onze productiesite in Rotselaar is voor de eerste keer bekroond tot 'Factory of the Future'. En daar zijn we enorm trots op. Een welverdiende erkenning voor al onze food heroes. De jury, die bestaat uit leden van de technologiefederatie AGORIA en Flanders' FOOD, prees de innovatieve, mensgerichte en "Zero Impact"-aanpak op het gebied van milieu op de productiesite, die één van grootste Danone productiesites van zuivelproducten is in Europa. Met meer dan 450 collega’s en een sterk netwerk aan lokale partners waaronder 80 melkveehouders uit de omgeving, werken we dagelijks aan de productie van Actimel, Activia Fruit, Vitalinea en Danone Fruit.
Methaanreductie met 30% tegen 2030
Danone stelt als eerste voedingsbedrijf 30% methaanreductie tegen 2030 als doel. Het streefdoel ligt in lijn met de Global Methane Pledge, gelanceerd tijdens COP26 en ondertekend door 150 landen. Hiermee wordt Danone het eerste voedingsbedrijf wereldwijd dat de publieke doelstelling stelt om methaan te reduceren. Dit nieuwe engagement bouwt verder op reeds bestaande acties en past perfect binnen het streven naar een overgang naar regeneratieve landbouw, een traject waarvoor Danone zich elke dag inzet.
Danone Impact Journey
Begin 2023 publiceerde Danone de nieuwe 'Impact Journey', met concrete doelstellingen op het gebied van gezondheid door voeding, het beschermen en herstellen van de natuur en het ondersteunen van burgers en gemeenschappen. De Danone Impact Journey is onze missie om gezondheid door voeding naar zoveel mogelijk mensen te brengen. Ook in België hebben we heel wat ambities en lanceren we verschillende initiatieven om onze positieve impact op de maatschappij te versterken in lijn met de Impact Journey.
Danone hernieuwt haar B Corp certificering
Danone in België (categorieën Zuivelproducten, Waters en Gespecialiseerde Voeding alsook de fabriek in Rotselaar) hernieuwt haar B Corp®-certificering en eindigt met een mooie score van 108,1 punten (een stijging van 19 punten vergeleken met 2019). Onze B Corp certificering staat niet op zichzelf. Het maakt onderdeel uit van onze ambitie om positieve impact te creëren voor mens en planeet. Wij zetten in op: gezondheid via voeding, natuurbehoud en herstel en het zorgen voor onze eigen werknemers en gemeenschappen. Alles omvat in onze lokale ‘Danone Impact Journey’.
Danone Rotselaar Factory of the Future 2024
Danone Rotselaar heeft zijn titel Factory of the Future voor 3 jaar verlengd. Als Fabriek van de Toekomst erkent de fabriek de cruciale rol van betrokken, creatieve en autonome werknemers. Er wordt gestreefd naar operationele uitmuntendheid via duurzame verbeteringen, vlotte processen en hoge standaarden. De titel is een weerspiegeling van de identiteit van het bedrijf, waarbij diverse teams en partners intensief samenwerken om complexe uitdagingen aan te pakken.
Productiesite in Rotselaar
Onze fabriek in Rotselaar is uitgegroeid tot een internationale site en is één van de grootste distributieplatform van Europa. Met meer dan 450 medewerkers en een sterk netwerk aan lokale partners waaronder 80 melkveehouders uit de omgeving, werken we dagelijks aan de productie van Actimel, Activia Fruit, Danone Fruit en Vitalinea. In 2024 is de fabriek voor de tweede keer uitgeroepen tot 'Fabriek van de Toekomst'. Benieuwd naar meer?